KONSPEKT LEKCJI DO KLASY I GIMNAZJUM

 

TEMAT: RÓWNANIE STOPNIA PIERWSZEGO Z JEDNĄ NIEWIADOMĄ ORAZ ICH WŁASNOŚCI.

 

CZAS TRWANIA: 45 minut

CELE LEKCJI:

1) POZNAWCZE:

1.Poznanie przez uczniów pojęć:równanie liniowe, rozwiązanie równania (pierwiastek równania),równanie nieoznaczone,oznaczone, sprzeczne

2.Poznanie pojęcia równań równoważnych,opanowanie umiejętności sprawdzania (proste przypadki)czy dwa równania są równoważne

2) KSZTAŁCĄCE:

1.Kształcenie umiejętności logicznego myślenia

2.Kształcenie spostrzeżeń,precyzji języka

3.Kształcenie rozwiązywania równań

3) WYCHOWAWCZE:

1.Rozwijanie aktywności ucznia

2.Rozwijanie staranności,pracy ucznia

METODY PROWADZENIA LEKCJI:

Wyjaśniająca

PLAN LEKCJI:

1.Sprawy organizacyjne (sprawdzenie obecności, sprawdzenie zadania domowego).

2. Czynności wprowadzające do tematu lekcji

Zapiszmy wyrażenia algebraiczne z jedną niewiadomą:

2x+1, 4a-6, -3y+3, 4b+2, -6x+9, 3a+5

Jeżeli dwa wyrażenia ,w których występuje ta sama zmienna połączymy znakiem równości to otrzymamy równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.

Połączmy napisane wyrażenia znakiem równości

2x+1 = -6x+9

4a-6 = 3a+5

Co to jest równanie?

Równość dwóch wyrażeń algebraicznych z jedną niewiadomą nazywamy równaniem.

Zapiszmy dwa równania

I. x+8 = 9

II. 5x+3 = x+11

Zastanówmy się co to znaczy rozwiązać równanie.

Rozwiązać równanie znaczy odpowiedzieć jaka liczba lub zbiór spełnia to równanie lub stwierdzić, że takiej liczby lub zbioru nie ma, tzn. że jest to zbiór pusty.

I. Pierwszy przykład

x+8 = 9

x = 1

Liczba 1 spełnia równanie.

II.Drugi przykład

5x+3 = x +11

x = 2

Liczba 2 spełnia równanie.

Co nazywamy pierwiastkiem równania ?

Pierwiastkiem równania nazywamy taką liczbę,która spełniato równanie.

Przykłady równań oraz ich pierwiastki

a)

6x + 4= 12

x = 2

Równanie ma jedno rozwiązanie

b)

x^2= 1

x1 =1 i x2 = -1

Równanie ma dwa pierwiastki.

c)

x^2 = -4

Równanie nie posiada rozwiązań, bo kwadrat liczby rzeczywistej jest liczbą nieujemną

d)

2x + 1 = 2 ( x +1/2)

Równanie ma nieskończenie wiele rozwiązań.Każda liczba rzeczywista jest rozwiązaniem tego równania.

Równanie ze względu na liczbę rozwiązań będziemy dzielić na

- oznaczone- ma jedno rozwiązanie lub kilka rozwiązań

np.x^2=9 , 6x +9 =3

- nieoznaczone- ma nieskończenie wiele rozwiązań

np. 4x + 2 = 2(2x +1)

- sprzeczne- nie posiada rozwiązań

np.2x + 5= 2x + 7

Podajmy pierwiastki równania

1) 3x+1=4

Pierwiastkiem równania jest x =1

2) x+2=3

Pierwiastkiem równania jest x = 1

Te równania posiadają takie same pierwiastki i będziemy je nazywać równaniami równoważnymi.

Zadanie.

Wskażmy, które z podanych równań są równoważne

1) x = 1

2) 3x -1=5

3) 2x + 2 = 4

4) 4x + 5 = 13

Równanie 1 i 3 są równoważne, równanie 2 i 4 są równoważne

3.Podsumowanie

Uzupełnij tabelkę

  Wpisz równanie Wpisz równanie
Równanie ,które ma 1 pierwiastek    
Równanie,które ma 2 pierwiastki    
Równanie,które nie ma pierwiastków    
Równanie, które ma nieskończenie wiele pierwiastków    

 

Omówienie zadania domowego

Zadanie 1 str.52

Zadanie 3 str.53

 

Powrót do strony głównej

 

 

.